Montessori játékok, a motiváció bajnokai
A Montessori játékoknak fő feladatuk, hogy úgy tanítsák a gyermekeket, hogy magát, a tanulás tényét ők észre se vegyék. Ez hogy lehetséges? - következne a logikus kérdés.
A motiváló játékszer lényege, hogy a játékos élményeken alapuló tapasztalatokat szerez, melyekből idővel levonja a következtetéseket, megérti a tanulságokat, azaz észrevétlenül, a játék hevében fejlődik, tanul. Ez egy igazán jótékony, mégis kíméletes folyamat. Nem nevezhető konkrét koncentráción, kényszeren alapuló tanulásnak. Utóbbi módszer a gyerekek nagy részére kifejezetten hátrányosan hat. A figyelem fegyelemmel való, külső irányítása bár gyakori eszköz a mai világban, soha nem érhet annak a nyomába, eredményesség szempontjából, mint amikor a gyermekek önmaguk szórakoztatása közben sajátítanak el készségeket, képességeket.
A Montessori játékoknak másik hatalmas előnye, hogy ez a bizonyos tanulási folyamat, amit az érintett résztvevők természetesen játékos időtöltésnek neveznének, a megfelelő gyorsasággal megy végbe, épp a gyermekek szintjéhez idomulva. Ez is egy roppant fontos tényezője a fejlődésnek, hiszen ha valami túlságosan hamar történik meg, azt nem értheti a gyermek, nem biztos, hogy fel tudja dolgozni, el tudja raktározni. Tehát az alapvetően pozitív élményből redukálódik egy negatív hatás, mivel a lurkó még nem volt felkészülve arra az ingerre, ami érte. Ettől a Montessori játékok esetén egy pillanatig sem kell tartani, hiszen ezek a motivációra alapuló kellékek azt a célt szolgálják, hogy minden játékkal töltött perc emlékezetes maradjon, örök élménnyé avanzsálva.